Horeca-ondernemers tips corona

Wieteke Vonk

6 tips van horeca-ondernemers die tijdens corona daadwerkelijk helpen

Het mag duidelijk zijn: voor iedereen is het steeds moeilijker om de dagen corona-proof door te komen. Na maanden van quarantaine waarin je door alle corona-nieuwsberichten scrolde, voelt het nu éxtra goed om op een terras een drankje in de zon te drinken. Men zoekt elkaar langzaam aan weer op. Door alle gezelligheid schiet het afstand houden hier logischerwijs bij in. Toch stijgt het aantal coronabesmettingen weer, wat leidde tot de persconferentie van 6 augustus. De conclusie? We moeten als Nederlanders toch weer wat meer op gaan passen. Maar hoe maak je dit nou concreet in je restaurant, bar of café? We hebben zes horecatips van ondernemers voor je die daadwerkelijk het verschil maken.

Restaurant NAZKA kon voor de coronacrisis een stuk meer gasten ontvangen, maar door de 1,5 meter afstand zijn ze zich gaan focussen op een selecte groep

1. Omarm afschaling met meer upselling

Speel in op minder gasten in je zaak. Koen Vogel, manager van onze klant NAZKA, is hier groot voorstander van: ‘Door je te focussen op een kleinere groep gasten, kun je ze een hoop meer aandacht schenken dan voorheen. Daardoor is er meer ruimte voor upselling.’ Hij vervolgt: ‘Het is belangrijk om je niet dood te staren op het herstellen van oude werkprocessen, maar er een nieuwe tactiek op los te laten.’ Voor NAZKA betekent dat leaner en meaner zijn, oftewel: een kleinere kaart, minder personeel, en meer persoonlijke service. Dit herkent Menno van Dorp, mede-eigenaar van Venster33: ‘Het is nú de tijd om veranderingen door te voeren in je zaak. Juist in deze pandemie wordt dat geaccepteerd door je medewerkers en je gasten.’ Venster33 heeft daarom naast een kleinere kaart ook een hogere bierprijs en een bestelapp geïntroduceerd. Het is hierdoor toch mogelijk om als restaurant te floreren in deze tijd.

2. Ga creatief om met de ruimte die je hebt

Het loont om met een frisse blik naar je zaak en inboedel te kijken. Joël Oostdam van The Harbour Club merkt hierover op: ‘We hebben zelfs muren doorbroken en dichtgemetselde wc-deuren geopend, zodat we een nieuwe ingang konden creëren. Hierdoor hebben onze gasten nu veel meer ruimte om soepel naar binnen te komen.’ Heb je hier de ruimte en het budget niet voor? Eigenaar Rob van Iersel van Loft der Zotheid heeft een creatieve oplossing: ‘Bij ons loonde het ontzettend om op Markplaats te scrollen naar gratis op te halen voorwerpen.’ Rob vond er gratis dubbelglas raamkozijnen, die hij heeft gedecoreerd en in zijn eetgelegenheid plaatste. Zo zullen er ook tal van meubels tweedehands aangeboden worden, die prima dienst doen als bijzettafels voor service op afstand. Het bewijst dat je niet alleen met plexiglas een corona-proof horecazaak creëert!

3. Zoek buurtondernemers op en maak gezamenlijke beslissingen

De coronatijd is er een van verbroedering, juist ook in de horecasector. Wees daarom niet terughoudend in het contact met buurtondernemers; samen sta je immers sterker. Menno van Dorp startte met andere uitbaters rondom het Amsterdamse Gerard Douplein een appgroep. Hierin overleggen ze zaken zoals terrasuitbouwing, grote bulkinkopen en prijsverhogingen. ‘Het scheelt enorm in de prijs om met een groep zaken zoals schermen en krijtborden in te slaan.’ Het doet denken aan HorecaBrains, waar je als collectief ook concurrerende prijzen kunt bedingen bij je inkoop.

Venster33 kan met buurtondernemers concurrerende prijzen bedingen voor zaken zoals plexiglas schermen om het terras heen

4. Zorg voor autoriteit en duidelijkheid bij gasten

Het is soms knap lastig om in te schatten wat volgens de wet wel en niet kan tijdens corona. Het is daarom enorm van belang om zo veel mogelijk duidelijkheid te creëren voor zowel je gasten als je personeel. Radojka Bozic van parkcafé Parqiet begon met de toiletruimtes: het is een plek waar nu per keer maar één iemand in mag. Door er een bord voor te zetten dat je om moet draaien als je de wc bezoekt, weet de volgende gast altijd of de kust veilig is. Een extra portie duidelijkheid levert Radojka door middel van gekleurde vlaggen die bij hun strandstoelen staan; deze kunnen nogal eens verschoven worden – mits er 1,5 meter afstand wordt gehouden. Door de bijbehorende vlaggen is het voor haar personeel toch duidelijk welke rekening bij bepaalde gasten hoort. Het laatste wat je namelijk wilt, is dat je personeel zelf met ad hoc oplossingen moet komen. Hierdoor heeft Menno van Dorp elke week een bespreking met zijn management team: ‘Niemand moet zijn eigen keuzes gaan maken, zonder dit te delen met het team.’ Willen gasten toch niet luisteren naar je regels? Ook daar heeft Menno een tip voor: ‘Wij laten de leidinggevenden van de dag een geel hesje dragen. Hierdoor stralen ze meer autoriteit uit, wat ervoor zorgt dat gasten ons advies sneller aannemen.’

5. Zet pinbetalingen in om leningen terug te betalen

Staat het water je nu financieel aan de lippen? Menno van Dorp tipt PIN Voorschot, waar je een lening kunt krijgen die je vervolgens aflost door middel van een percentage van elke pinbetaling die een gast bij je doet. ‘In het verleden heb ik hier gebruik van gemaakt, en dat ging echt top; je merkt veel minder dat je aan het afbetalen bent,’ zegt Menno hierover. Het is natuurlijk nooit ideaal om een lening af te sluiten, maar op deze manier los je een schuld erg geleidelijk af.

6. Gebruik mondkapjes voor je personeel

In landen zoals België, Italië en Frankrijk is het al aan de orde van de dag: mondkapjes opdoen zodra je een horeca-gelegenheid bezoekt. Het personeel gelooft hier ook aan. De enige uitzondering: zit je buiten aan tafel, dan mag het kapje af. Deze maatregel is wellicht even wennen, maar zorgt toch voor een veilig gevoel van beide kanten. Hierdoor zijn een aantal horecazaken in Nederland al begonnen met het dragen van de gezichtsbescherming. Wij willen ook ons steentje aan bijdragen in de strijd tegen corona. Daarom kan JAM! voor jouw personeel gepersonaliseerde mondkapjes leveren – ook als je (nog) geen klant van ons bent. Heb je hier oor naar? Stuur dan een mail naar paul.bergsma@jamhoreca.nl.

JAM! tijdens corona

Ben je benieuwd hoe het onze klanten is vergaan tijdens de coronacrisis? Eerder deelden we al een artikel over de to-go luiken tijdens de horecasluiting. Bovendien interviewden we verschillende klanten over hun innoverende ideeën tijdens de coronaperiode (Radio Radio, Gesha Coffee, Renato’s). Houd onze blog-pagina en social media kanalen (Facebook, LinkedIn, Instagram) in de gaten voor meer updates.