coronamaatregelen horeca

Wieteke Vonk

Wat zijn de nieuwe coronamaatregelen voor de horeca?

Maandagavond om 19:00 uur vond er een nieuwe persconferentie plaats over de strengere coronaregels. Het NOS spreekt van ‘ingrijpende maatregelen’, die drie weken lang van kracht zijn. Daarna wordt geëvalueerd of de aanpak effectief is. De coronamaatregelen hebben ook impact op de horeca. Zo betreft één van de nieuwe regels de sluitingstijd van de horeca: deze is vanaf dinsdag 29 september teruggedraaid naar 22:00 uur. Hierin volgt Nederland in de voetstappen van onder andere Groot-Brittannië. Politiek verslaggever Xander van der Wulp noemde bovendien dat ‘ook aan plastic spatmaskers voor personeel in de horeca’ wordt gedacht. Deze aanpak is overigens nog niet zeker.

coronamaatregelen horeca
De deuren van alle horecazaken moeten de komende drie weken om 10 uur ’s avonds sluiten

De belangrijkste coronamaatregelen op een rij

Naast de vervroegde sluitingstijd van horecazaken, staan er nog een aantal andere maatregelen op de lijst. Deze zijn allemaal vanaf 29 september 2020 om 18:00 uur van kracht. De belangrijkste die voor de horeca gelden, zijn als volgt:

  • In het laatste uur dat een horecazaak geopend is, mogen er geen gasten meer naar binnen. Dit betekent dus geen nieuwe gasten na 21:00 uur.
  • Alleen noodzakelijke reizen van en naar Amsterdam, Rotterdam en Den Haag zijn nog mogelijk. Hier zijn wel uitzonderingen van toepassing, maar deze zijn nog niet bekend. Heb je een horecazaak in één van deze steden? Dan houdt deze regel in dat gasten die vanuit andere woonplekken met het openbaar vervoer naar je zaak willen komen, dit nu niet meer mogen doen.
  • De registratieplicht blijft van kracht, en wordt nu ook ingesteld bij andere contactberoepen. We schreven eerder al een artikel over de registratieplicht in de horeca.
  • In een gebouw mogen nog hooguit 30 mensen samenkomen, buiten hooguit 40 (uitzonderingen gelden voor bijvoorbeeld kerkdiensten en uitvaarten).
Coronamaatregelen horeca
De nieuwe maximale groepsgrootte binnen en buiten bij horecazaken is nog niet duidelijk

Hulp nodig tijdens de coronacrisis?

JAM! biedt alle klanten een volledige HR-ondersteuning – zeker ook tijdens de coronacrisis. Mocht jij vragen hebben over jouw personeelszaken en administratie, voel je dan vrij om contact op te nemen met JAM!-oprichter Minke (minke.dekruijff@jamhoreca.nl). We helpen je namelijk graag! Bovendien delen we regelmatig tips van andere horecaondernemers. Zo gaven onlangs nog vijf verschillende relaties van JAM! advies over de mogelijkheden tijdens het coronavirus.

Mondkapjes voor je personeel

Het is nog niet zeker of mondkapjes voor jouw personeel verplicht gesteld gaan worden. Heb je hier wel al naar gekeken? JAM! kan jouw medewerkers voorzien van gepersonaliseerde mondkapjes. Vul geheel vrijblijvend het onderstaande formulier in als je graag meer informatie ontvangt over deze gepersonaliseerde mondkapjes.