Kom je ergens niet uit? Hieronder staan een aantal veelgestelde vragen. Bovendien hebben we een vernieuwde JAM! supportpagina, waar we nog veel meer kwesties hebben uitgelegd voor zowel werknemers als werkgevers. Hier staan ook de antwoorden op allerlei vragen met betrekking tot MyJAM!. Staat jouw antwoord er niet tussen, of is deze niet volledig? Neem gerust contact met ons op!
Bel ons: +31 (0)20 779 6701, WhatsApp ons: +31 (0)20 891 5075 (klik om direct een bericht te sturen) of stuur een e-mail: data@jamhoreca.nl

Categorieën

Wet Arbeidsmarkt in Balans (WAB)

De uitdaging om voor horecaondernemers de kostprijs onder controle te houden, zorgt er ook voor dat we werknemers meer zekerheid zullen gaan bieden. Ook moeten we ons gezamenlijk focussen op het behouden van de kwalitatief goede werknemers binnen jouw organisatie. Hieronder staat puntsgewijs beschreven wat je van ons kan gaan verwachten:

  • JAM! tarief voor volgend jaar goedkoper dan zelf verlonen.

De kostprijs van JAM! zal in 2020 minimaal stijgen. De definitieve nieuwe tarieven en bijbehorende afspreken bespreken we uiteraard ruim van te voren met je.

  • Medewerkers eerder een contract voor onbepaalde tijd.

Aan een contract voor onbepaalde tijd kleven risico’s. Wat doe je immers als iemand toch niet meer bevalt, wanneer de hoeveelheid werk die je te bieden hebt afneemt of als een medewerker ziek wordt? Dan wil je niet vastzitten aan lang doorlopende contracten. Voor JAM! is het risico lager. Wij kunnen medewerkers met een vast contract binnen ons netwerk herplaatsen, indien dit nodig is. Daardoor gaan wij ook medewerkers waarmee jij als klant langer wilt samenwerken, al voordat de verplichte drie jaren verstreken zijn een vast contract aanbieden. Het risico en de bijbehorende kosten ervan komen hoofdzakelijk voor onze rekening, terwijl jij hierdoor als klant iets extra’s te bieden krijgt in het binnenhalen van talent. Als een werknemer na een jaar werk bij jou een vast contract krijgt terwijl hij/zij hier bij de buurman drie jaar op moet wachten, kun je al gokken waar de voorkeur naar uitgaat.

  • Focus op detachering en het aandragen van personeel.

Dit jaar wordt binnen MyJAM! de recruitment tool gelanceerd. Dit is voor ons de eerste stap om dieper in te gaan op hét nijpende probleem in de horeca: het binnenhalen van goed personeel. In onze dienstverlening wordt het ondersteunen van onze klanten hierbij één van de speerpunten voor de komende jaren. Zo zorgen wij ervoor dat klanten van JAM! hun groeiambities wel kunnen realiseren en een gebrek aan personeel dit niet meer in de weg zou kunnen staan.

  • Verhogen van tevredenheid werknemers waardoor zij langer bij ons en onze klanten werkzaam zijn.

Vanuit JAM! gaan wij extra inspanningen verrichten om medewerkers langer binnen jullie organisatie te houden. Denk hierbij aan het bieden van de juiste begeleiding op professioneel vlak maar ook privé. Dit houdt bijvoorbeeld de mogelijkheid in om financieel advies in te winnen of met een sportbegeleider aan de slag te gaan. Korting op een zorgverzekering is vanaf volgend jaar ook een optie. Tevens zijn wij bezig met een loyaliteitsprogramma voor onze medewerkers.

Kortom: wij hebben er alle vertrouwen in dat onze klanten en hun medewerkers via JAM! het maximale uit de nieuwe wetgeving gaan halen.

Payroll wordt wettelijk gezien iets anders dan detachering. Op dit moment is er in de wet geen onderscheid tussen een payroll-arbeidsovereenkomst en een detacherings-arbeidsovereenkomst. Dit onderscheid komt er door de WAB wel en dus krijgt de payrollovereenkomst een aparte status. Het houdt in dat indien JAM! geen rol zou spelen in de allocatiefunctie – dat wil zeggen het samenbrengen van vraag naar en aanbod van arbeid – onze medewerkers volgend jaar uitgesloten worden van de ABU cao. De consequenties hiervan zouden zijn:

• Een regulier ketenbeding van contracten. Dus na maximaal drie jaar of drie contracten heeft een medewerker recht op een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd;

• Bij een payrollovereenkomst geldt er geen uitsluiting van loon meer gedurende de eerste 1,5 jaar (Fase A). Hierdoor dien je dan alle contracturen uit te betalen zolang het contract loopt. Bij een detacheringsovereenkomst blijft dit zoals het is.

JAM! zal middels MyJAM! ook een nog actievere rol gaan spelen in de allocatiefunctie, waardoor onze medewerkers ook volgend jaar onder de ABU cao werkzaam kunnen blijven. In MyJAM! komt de mogelijkheid om vacatures te delen en met geïnteresseerde kandidaten te matchen. Zo zal er bij de start van een nieuwe medewerker een payrollovereenkomst of een detacheringsovereenkomst ontstaan. De keuze hierbij is aan jou. Uiteraard adviseert jouw HR Manager binnen JAM! je uitgebreid over alle voor- en nadelen.

 

Zoals het er nu uitziet, treedt de wet op 1 januari 2020 in werking.

De Wet Arbeidsmarkt in Balans (WAB) is een wet die ervoor moet zorgen dat de arbeidsmarkt meer in balans komt en dat het voor werkgevers aantrekkelijker wordt om mensen in vaste dienst te nemen.

Met een nieuwe wet worden enkele nadelige effecten en niet behaalde doelen van de Wet werk en zekerheid (Wwz) gerepareerd. Zo wil het kabinet de kloof, die tussen vast en flex is ontstaan, dichten. Het vaste contract wordt iets flexibeler doordat er iets meer mogelijkheden komen om het contract te laten ontbinden door de kantonrechter. De flexibele contracten worden iets vaster. Bovendien worden onderdelen uit de regeling voor de transitievergoeding, de ketenbepaling en de WW-premie opnieuw aangepast.

Vanuit JAM! zien wij deze veranderingen positief tegemoet. Dit lijkt misschien vreemd, omdat een deel van de wet bedoeld is om flex – en payroll in het bijzonder – minder aantrekkelijk te maken. Maar wij zien er juist voordelen in om de waarde van onze dienstverlening richting klanten en werknemers te tonen. Immers is personeel vooral in de horeca veruit het belangrijkste onderdeel van een organisatie. Het binnenhalen van goede medewerkers en het behouden ervan heeft de hoogste prioriteit. De WAB zorgt ervoor dat JAM! hier nog extra bij zal gaan helpen.

Algemeen

Wanneer blijkt dat je handen tekort komt in jouw zaak, dan kan JAM! verzorgen dat deze open diensten worden opgevuld. Als aanvulling op onze administratieve services hebben wij een eigen poule met werknemers die we flexibel kunnen inzetten. Heb je behoefte aan personeel voor een langere termijn? Dan kunnen wij ook werknemers werven en sollicitatierondes houden.

JAM! verzorgt op verzoek eventueel ook payroll in andere branches. Indien je een onderneming in een andere branche hebt, is het verstandig om contact met ons op te nemen.

Wanneer je overstapt op de payroll services van JAM!, nemen wij zowel bestaande als nieuw inkomende contracten van je over. Jouw werknemers krijgen bij JAM! zonder problemen een nieuw contract dat het huidige contract vervangt. Dit betekent dat je eenvoudig ook jouw huidige personeel kunt onderbrengen bij JAM!.

Met payroll van JAM! komt jouw personeel juridisch gezien bij ons in dienst. Je werknemers zullen voortaan door JAM! worden uitbetaald. Op het loonstrookje zien jouw werknemers het JAM! logo. Op de werkvloer verandert er echter niets; je blijft geheel zelf verantwoordelijk voor de uitvoerende werkzaamheden.

JAM! kiest de betaalmomenten in overeenstemming met jouw wensen. Standaard houden wij dezelfde betaalmomenten aan die jouw organisatie altijd heeft gehanteerd of wenst te hanteren. De opties omvatten, bijvoorbeeld, wekelijks, vierwekelijks of maandelijkse verloning.

Wanneer je werknemers in dienst komen bij JAM!, wordt de ABU-cao van toepassing: de cao voor uitzendkrachten.

Wanneer een van jouw medewerkers ziek wordt, meldt de betreffende medewerker dit bij jou en bij JAM!. Wij zijn verantwoordelijk voor het gehele beleid in geval van ziekte. In navolging van reguliere wet- en regelgeving, betalen wij jouw werknemer gewoon door en begeleiden hem of haar bij reïntegratie. Je hebt hier dus geen enkel omkijken meer naar. De kosten van doorbetaling komen voor onze rekening.

Payroll

De payroll services van JAM! zijn interessant voor iedere organisatie, ongeacht de grootte van het werknemersbestand. Met de payroll services van JAM!, ben je verzekerd van de meest nauwkeurige afhandeling van al jouw personeelszaken. Je hoeft niet langer je hoofd te breken over (veranderende) regel- en wetgeving, omdat JAM! dit werk van je overneemt. Uiteraard worden jouw werknemers altijd correct en op een vaste dag uitbetaald. Bij vragen en informatie naar services, kun je altijd contact opnemen met jouw persoonlijke contactpersoon bij JAM!.

Met payroll neemt JAM! het juridisch werkgeverschap van jou over. Je personeel komt bij ons op de loonlijst te staan. Bovendien nemen wij alle risico’s en administratieve verantwoordelijkheden van je over. Bij enkel het uitbesteden van de loonadministratie blijven risico’s en administratieve verantwoordelijkheden jouw eigen werklast.

Payroll betekent het uitbesteden van het administratieve werkgeverschap. Dagelijks leidinggeven blijft dus gewoon jouw verantwoordelijkheid. In de praktijk deel je het werkgeverschap met JAM!. Je blijft verantwoordelijk voor alle uitvoerende werkzaamheden; denk hierbij aan werving en selectie van personeel, begeleiding, training, inroosteren etc. Daarnaast dien je zelf een aansprakelijkheidsverzekering af te sluiten. Hier staat tegenover dat JAM! de administratieve taken binnen jouw organisatie overneemt en al het nodige papierwerk verzorgt.

De omrekenfactor per gewerkt uur bestaat uit verschillende elementen. Het tarief is opgebouwd uit de reguliere werkgeverslasten, zoals het loon, premies en belastingen, vakantiedagen en vakantiegeld, en een reservering ter dekking van ziektekosten. Daarbovenop komt een marge voor JAM!.

JAM! hanteert een vaste omrekenfactor per gewerkt uur. Deze factor vormt een opslag ten opzichte van het brutoloon en dekt alle payrollkosten. Zo word je nooit geconfronteerd met een naheffing. Daar staat tegenover dat je werkgeverskosten zullen dalen – in de meeste gevallen bespaar je tot zelfs 5%.

Zeker weten wat payroll voor jouw organisatie kost? Of hoeveel kosten je kunt besparen? Doe dan de kostencheck of vraag vrijblijvend een offerte aan.

Met payroll neemt JAM! het juridisch werkgeverschap van je over. Jouw werknemers komen wettelijk gezien bij JAM! in dienst. Zij staan dus bij ons op de loonlijst, maar bij jou op de werkvloer. Personeelsadministratie, gerelateerde risico’s en verantwoordelijkheden besteed je daarmee uit aan JAM!.