oranje buiten arnoud

Wieteke Vonk

Oranje Buiten wint bij het Ondernemersgala 2020: ‘Elk jaar vind je iets extra’s bij ons’

Sinds drie weken hangt in Hoorn de vlag uit bij onze relatie Oranje Buiten. Tijdens het Westfries Ondernemersgala 2020 won de zaak, onder leiding van Arnoud Ruiter, de WBG Runner Up prijs voor ondernemingen die korter dan 10 jaar bestaan. Bij deze prijs wordt veel waarde gehecht aan innovatief vermogen, financieel beleid en het belang van de onderneming binnen de regio. ‘Ik nodigde de jury uit voor een soort Ik Hou van Holland-quiz, maar dan over Oranje Buiten. Er bestaan namelijk al te veel Powerpoint presentaties,’ lacht Arnoud. Het is karakteriserend voor de ondernemende geest van Ruiter, die zijn werk als lakei voor de Koninklijke familie opzegde om in 2013 Oranje Buiten te starten. Tijd om erachter te komen hoe de afgelopen zeven jaar tot deze prijs hebben geleid.

Arnoud (midden) en zijn team tijdens de overwinning op het Westfries Ondernemersgala 2020

Gasten indelen op basis van kleuren

Als je het industrieterrein van Hoorn inrijdt, heb je niet meteen een strandgevoel. Het lijkt op het eerste gezicht een gok om hier een horecazaak op te zetten. Maar kom je op het terrein van Oranje Buiten, dan is het opeens duidelijk waarom Arnoud juist voor dit stukje grond koos. Er is plek voor een strandtent met verhard terras, ligbedjes, picknicktafels, een overdekt zitgedeelte, een ruime keuken, een groot stuk gras, en het Markermeer met uitzicht op Amsterdam. Daar stopt het niet: ‘Vanaf dit jaar gaan we een exclusieve samenwerking aan met de beste ijsmaker van Hoorn: Vivaldi.’ Bovendien is er een nieuwe overdekte ruimte gecreëerd die men kan afhuren voor feesten en bruiloften. Door middel van een doorgeefluik naar de keuken is een privé barbecue mogelijk. Dit is dus het geheim van het succes van Oranje Buiten: ‘Elk jaar vind je iets extra’s bij onze zaak.’

Arnoud vult het interieur aan met meubels en accessoires die hij bijvoorbeeld bij veilingen voor failliete zaken en tweedehandswinkels opspeurt. Bovendien bouwt hij een hoop zelf met zijn timmerman

Hoe Arnoud inspeelt op de behoeftes van zijn gasten? Het is een combinatie van letterlijk vragen wat gasten zouden willen, creatief denken en inspelen op de psyche van zijn gasten. Ruiter, zelf afgestudeerd aan de UHO (Uitvoerend Horeca Ondernemer) opleiding aan de Hotelschool Den Haag, gebruikt een kleurenschema om zijn soorten gasten in te kunnen delen. Zo zijn rode mensen de pioniers die als eerste een nieuwe zaak bezoeken, en gele mensen de gezelligheidstypes die veelal met hun gezin binnendruppelen. Tot de blauw/paarse categorie behoren de tweeverdieners, oudere koppels en zakelijke relaties: ‘Die houden hun schoenen liever schoon en ontvangen graag een servetje en prikkertje bij hun bitterballen. Daarom heb ik aan de andere kant van het strand, waar de gezinnen met hun spelende kinderen zitten, een verhard terras gemaakt. Hier staat vooral de ervaren bediening.’

Bij slecht weer of een winterzondag kan men terecht bij het ruime overdekte terras, die ook ingezet wordt tijdens privéfeesten

Een vast contract geven in een strandtent is mogelijk voor Oranje Buiten

Vanwege het gebrek aan horecapersoneel is het nu nog belangrijker dan ooit om getalenteerd personeel aan je te binden. Doordat Oranje Buiten de helft van het jaar dicht is, was het lastig om medewerkers te behouden; een vast contract was namelijk geen optie. Dat veranderde toen Arnoud een nieuwe zaak in het centrum van Hoorn opende: Oranje Binnen. De zaak is juist in de winter open: ‘Hierdoor kon ik medewerkers toch een vast contract garanderen.’ Daarnaast prijst Arnoud de hardwerkende natuur van West-Friesen. Het is volgens hem daarom geen verrassing dat veel grote Nederlandse bedrijven van origine uit deze regio komen. Hoe hij dat in zijn eigen zaak merkt? Zijn kok Ruben is ook een handige timmeraar, die hij daar altijd voor kan inzetten. Bovendien heeft hij de mogelijkheid om dag en nacht zijn vaste timmerman Han te bellen. En voor advies kan hij altijd bij zijn vaste personeel terecht. Zo houdt Arnoud de betrokkenheid in het team hoog en maakt hij optimaal gebruik van ieders talent.

In 2014 ging Oranje Buiten open met één portocabin die was omgetoverd tot strandtent

Van portocabin tot geheel complex

Hoewel de naam van Oranje Buiten doet vermoeden dat er sprake is van een speelse knipoog naar Ruiters verleden in het Koningshuis, is niets minder waar. In 2014, toen de zaak net open ging, was het WK voetbal in aantocht. Oftewel: de perfecte manier om drukbezochte avonden te garanderen. Om zijn vindbaarheid op het internet te vergroten, dacht Arnoud aan de meest voor de hand liggende termen: ‘Oranje’, ‘buiten’ en ‘Hoorn’. En zodoende was Oranje Buiten geboren! Inmiddels zijn er in het strandpaviljoen genoeg accessoires die men aan het verleden van Arnoud doen herinneren; de oplettende gast kan zelfs een foto van Arnoud tijdens een staatsdiner spotten.

Inmiddels is het strandpaviljoen uitgebreid met picknicktafels, ligbedden, een verhard terras, meerdere overdekte terrassen en vanaf deze zomer ook een schepijsloket

Na die WK-zomer is Oranje Buiten flink gegroeid. Van één portocabin tot een geheel complex van ruimtes; het verbaast ons niets dat het Hoornse strandpaviljoen de WBG Runner Up prijs in de wacht heeft gesleept. Wij zijn zonder twijfel trots op de langlopende samenwerking tussen JAM! en Oranje Buiten. Als bedrijven zijn we beide door de jaren heen flink gegroeid, wat deze coöperatie extra waardevol maakt. Wij zijn in ieder geval benieuwd welke upgrades Arnoud de komende jaren nog meer gaat toepassen bij Oranje Buiten. Maar allereerst kunnen we niet wachten totdat de zaak weer voor het komende seizoen opengaat.