coronacrisis ron gastrobar

Wieteke Vonk

Lichtpuntjes tijdens corona: Michelinster-waardige dinerbox tot aan dubbele omzet

De horeca heeft zich tijdens de coronacrisis bijzonder snel aangepast aan de nieuwe regelgeving. De afgelopen maanden was het alleen maar mogelijk om bestellingen op te halen of te laten bezorgen. Voor sommige van onze klanten was dat al business as usual, maar de meeste zaken ondergingen een transformatie van 180 graden. Het is zonder meer een zware periode geweest, maar toch zijn er nog een paar lichtpuntjes in deze crisis. Van Michelinsterwaardige dinerboxen aan huis tot aan een verbazingwekkende verdubbeling van de omzet; het is een periode die geen enkele horeca-ondernemer ooit zal vergeten. Hoe verging het ze de afgelopen tijd? En hoe bereiden ze zich voor op de horeca-opening die eraan zit te komen? JAM! ging bij een aantal klanten in Amsterdam langs om te weten te komen hoe zij deze crisisperiode beleven.

coronacrisis VINNIES
General Manager Tim van VINNIES appt regelmatig met de buurt om ze van alle nieuwe acties op de hoogte te houden

1. VINNIES

Op de Haarlemmerstraat, waar het normaal gesproken krioelt van de mensen, vind je de ontbijt- en lunchtent VINNIES. Het is de perfecte spot voor zowel gezelligheidszoekers als flexwerkers, en de zaak heeft dan ook al jarenlang een buurtfunctie. Zelfs tijdens de coronacrisis is de Nieuw-Zeelandse manager Tim Clack in contact met alle buren: ‘Ik heb hun telefoonnummers, zodat ik ze kan appen als er updates zijn met betrekking tot onze service.’ Het goede contact met de buurt betaalt zich uit: er worden nog dagelijks vele gebakjes verkocht en koffies geschonken. Bovendien vliegen de zakken met koffiebonen over de toonbank. Het is dan ook meteen het gouden randje aan deze crisis. ‘Ik heb tijdens deze maanden mijn kennis over koffie flink kunnen upgraden. Normaal gesproken heb ik daar geen tijd voor, omdat ik bestellingen opneem, serveer en continu druk bezig ben.’ Daarnaast heeft VINNIES een slimme slag geslagen. Een paar weken geleden introduceerde de zaak de Asperge Express: maaltijdpakketten met het populaire witte goud die je alleen maar thuis hoeft op te warmen. De etalage hangt er vol mee. Tim voegt nog toe aan zijn verhaal: ‘Ik weet niet hóe ik nog kan worden uitbetaald in deze tijd, maar ik ben er heel blij mee.’ Wij weten het wel: door onze goede samenwerking met VINNIES’ eigenaar Vincent de Cloet.

De Tomatillo-locatie in Amsterdam-Oost is nu een hotspot geworden voor wandelende buurtbewoners. Eigenaar Max Olivier staat er zelf 5 dagen per week op de vloer

2. Tomatillo

In de Majubastraat en op de Overtoom in Amsterdam bevinden zich de locaties van Tex-Mex restaurant Tomatillo. Voordat de crisis begon, waren hun quesadillas, fajita’s, taco’s en burrito’s met de authentieke Mexicaanse tomatillo’s al razend populair op de thuisbezorgd-platforms. Het scheelde voor eigenaar Max Olivier dus enorm dat alle gerechten al geschikt waren voor de to-go horeca. ‘We hoefden niet dicht, en konden meteen doorpakken.’ Ondanks dat de verse tomatillo’s even op zich lieten wachten en een aantal internationale medewerkers terugkeerden naar hun thuisland, gingen ze hard aan de slag. Ze vielen daardoor op bij de locals: ‘Bij onze locatie in Oost hebben veel buurtbewoners ons nu gevonden, doordat ze langs ons lopen tijdens hun dagelijkse rondje.’ Volgens mede-eigenaar Douglas Knapstad is er een lichtpunt aan de coronacrisis: ‘Onze omzet is deze maanden verdubbeld. Er is zelfs een gast die elke dag dezelfde burrito met kip komt bestellen.’ Door de coronamaatregels werken ze telkens met maximaal twee personen, wat tijdens de piekuren aanpoten is. Maar daar tegenover staat dat het ontzettend dankbaar werk is – vooral in deze tijd.

De goedlachse shiftleader Debbie is maar al te blij dat ze net voor de crisis terugkwam van reizen en meteen weer in Ron Gastrobar’s team werd opgenomen

3. Ron Gastrobar

Waar het Michelinsterrestaurant Ron Gastrobar aan de Sophialaan normaal gesproken een terras vol gasten heeft, is de zaak nu gevuld met beschilderde paspoppen. Als ludiek antwoord op Rutte’s vraag naar horeca-oplossingen, zette Ron Blaauw kunstenaar Selwyn Senatori in. Ze haalden het nieuws met de bontgekleurde Spiderman, Ajacied, Joker en zuster die gezellig tussen de gasten in zitten om de afstand te bewaren. Niet alleen hebben ze de handen ineen geslagen om zich voor te bereiden op de horeca-opening; men kan er ook de door Senatori ontworpen to-go rijsttafelbox bestellen. Deze box had nogal wat voeten in de aarde: op de eerste besteldag kwamen er zó veel orders binnen, dat de keuken de druk nauwelijks aankon. Ervaring is de beste leermeester, en zo is het idee ontstaan om voortaan de rijsttafels in de testkeuken te bereiden. De bestelling doorgeven kan tot een dag van tevoren, en vervolgens worden precies genoeg rijsttafels naar elke locatie van Ron Blaauw’s restaurants gebracht. Met instructievideo’s van Ron zelf kunnen gasten in hun eigen huis genieten van een volledig uitgerust diner. En dat in Amsterdam, Ouderkerk aan de Amstel, Laren, Purmerend, Eindhoven en Rotterdam. Bovendien hebben ze exclusieve pop up pick-up locaties gefaciliteerd bij De Librije in Zwolle en Lucas Rive in Hoorn. Het is een staaltje horeca-vakmanschap in de coronacrisis waar we versteld van staan!

De veganistische varianten van een kapsalon, rendang en bibimbap zijn dé hits op het menu van Beter & Leuk volgens mede-eigenaresse Maja de Lint

4. Beter & Leuk

Om de hoek van de Wibautstraat vind je Beter & Leuk: een good food café met een scala aan verrassende biologische en veganistische maaltijden en gebakjes. Denk maar aan een broodje vegan eiersalade, die precies naar ei smaakt. Normaal gesproken weet zowel buur als toerist Beter & Leuk te vinden; de locatie is gunstig doordat het in de buurt ligt van het Oosterpark en grote hotels. Daarnaast wordt de lunchzaak in vele (online) lijstjes aangeprezen. De coronacrisis heeft een hoop veranderd, volgens mede-eigenaresse Maja de Lint: ‘Het allerleukste aan mijn werk vind ik de gesprekken met klanten. Door deze tijd is dat een heel stuk minder geworden, wat ontzettend jammer is.’ Ondertussen worden er to-go koffies bereid voor twee langslopende gasten – een service die ze voor de crisis nog niet aanboden. De afhaalmaaltijden lopen gelukkig goed, en ook kunnen ze rekenen op ludieke acties: ‘Laatst bestelde een vriend van me lunch bij ons voor zijn gehele buurt – een fantastisch gebaar.’ Ondertussen zijn ze druk bezig om de horeca-opening te faciliteren. Ze zullen in de zaak met schermen gaan werken, om de afstand tussen gasten te bewaren. Deze zijn echter niet van standaard plexiglas. ‘Planten kijken een stuk gezelliger, dus hebben we platen besteld waarop we allerlei soorten groen kunnen bevestigen. Uiteraard voldoen ze aan alle RIVM-normen.’ De knusse lunchtent in Amsterdam-Oost gaat maandag 1 juni stipt om 12 uur weer open.

Medewerker Ella zit maar al te graag voor Renato’s Osteria, waar men langs kan komen voor drankjes, verse pasta’s en dinerpakketten om thuis mee de keuken in te duiken

5. Renato’s

De mensen achter Renato’s in de Amsterdamse Pijp zijn wars van stilzitten, en dat hebben ze tijdens de coronacrisis bewezen. Het team, onder leiding van eigenaren Kim Lakho en Freek Schraa, heeft onder andere hun initiatief #FitteStrijders opgericht. Daarnaast zijn ze begonnen met to-go pasta en pizza-pakketten waarmee gasten thuis hun eigen gerechten kunnen bereiden. Bovendien gaat hun pizzabezorging als een razende; in de coronatijd hebben ze meer pizza’s thuis afgeleverd dan ooit tevoren. Sinds kort kun je zelfs verse pasta’s ophalen bij hun Osteria. En dat is niet alles; bij Het Blauwe Theehuis in het Vondelpark serveren ze hun pizza’s al taglio en authentieke gelato. Het is het perfecte tussendoortje tijdens een zonnige middagwandeling. We worden geholpen door Mila: ‘De ijsmachine was net voor de coronacrisis ingeslagen. Onze chef Thomas Eerkens heeft flink wat cursussen gevolgd, en ons vervolgens geleerd hoe wij het beste het ijs kunnen scheppen.’ Bij Renato’s Osteria treffen we medewerker Ella, die niet kan wachten tot de horeca-opening: ‘Er komen continu buurtbewoners langsgelopen die zeggen gereserveerd te hebben. We hebben nieuwe parasols met heaters besteld, waardoor men ook tijdens koelere zomeravonden op ons terras kan eten.’ Eén ding is zeker: Renato’s weet van aanpakken in een crisis.

Horeca-opening tijdens coronacrisis

Over een paar dagen is het weer zo ver: op 1 juni mag de horeca zijn deuren weer openen. Wij wensen al onze klanten ontzettend veel succes toe en zijn blij dat iedereen weer mag gaan doen waar ze goed in zijn: service verlenen en heerlijk eten en drinken serveren. JAM! kan niet wachten.