horecazaak advies

Wieteke Vonk

Horecaondernemers geven 7 tips: zo creëer jij een succeszaak

Een succesvolle horecazaak tot stand brengen is makkelijker gezegd dan gedaan, maar met de juiste middelen zeker een haalbaar doel. In ons vorige artikel gaven we tips over hoe horecaondernemers gasten naar hun bar of restaurant toe kunnen trekken. Maar andersom is het natuurlijk net zo belangrijk om getalenteerd personeel onder je vleugels te nemen! Hoe creëer je een plek waar je als horecatopper graag aan de slag zou gaan? We vroegen het onlangs aan een aantal succesvolle horecaondernemers in Nijmegen waar wij mee samenwerken, en zij hadden een frisse kijk op het onderwerp! Lees gauw verder voor hun zeven tips.

tips horecaondernemers

Het interieur van Bistrobar Berlin, één van de zaken van Frank Goossens

1. Voel je thuis in je eigen zaak

Het lijkt vanzelfsprekend, maar het is cruciaal dat je je thuis voelt in je eigen zaak. Frank Goossens, de eigenaar van Bistrobar Berlin en Bistrobar Bankoh, stipt aan dat je trouw aan jezelf moet blijven. Hij vult aan: “Ik denk dat als je iets doet wat dichtbij jezelf als persoon staat, dat de kans van slagen en het plezier wat je in je werk hebt, veel groter is.” Rosmarijn Raanhuis van speciaalbier- en spijscafé Beij Ons benadrukt vooral dat de uitstraling van je café moet aansluiten met het doel dat je ervoor voor ogen hebt. Om dit te illustreren: aangezien Beij Ons een buurtfunctie vervult, ziet het eruit als een tweede huiskamer.

2. Zorg voor binding met je medewerkers

In tijden van krapte op de arbeidsmarkt, is het belangrijker dan ooit voor horecaondernemers om een goede relatie te hebben met het personeel. Vraag ze bijvoorbeeld naar hun dag, onthoud wat hun hobby’s zijn en zet ze tijdens speciale dagen in het zonnetje! Harm van Oijen van De Waagh onderstreept de significantie van een informele setting op de werkplek: “Mijn medewerkers moeten alles tegen me kunnen zeggen, als de insteek maar is om elkaar of het bedrijf te verbeteren. Met de huidige personeelsschaarste is het belangrijk om een vriendenteam te creëren, waardoor er loyaliteit ontstaat naar elkaar en naar jezelf toe.” En als er een goede sfeer heerst, zal je personeel minder snel ergens anders aan de slag gaan.

tips horecaondernemers

Binnen in De Waagh met zijn 17e eeuwse kruisribgewelven

3. Laat je medewerkers zichzelf zijn

Vraag je medewerkers niet om zich anders voor te doen dan ze zijn. Frank Goossens neemt zijn medewerkers daarom ook echt aan vanwege hun persoonlijkheid, en niet voor de kwalificaties die ze bezitten. Als reden geeft Goossens dat zijn medewerkers echt contact moeten kunnen maken met de gasten, en dat kan alleen “als dat jongens en meiden zijn die zich prettig voelen in de zaak.” Bovendien kun je natuurlijk alleen maar op je gemak zijn als je je veilig voelt in je werkomgeving.

4. Wees aanwezig in je eigen zaak

Zorg ervoor dat je medewerkers je gezicht regelmatig zien, want ze krijgen hierdoor namelijk de bevestiging dat ze belangrijk zijn. Harm van Oijen is een aantal uur per week ook echt aan het werk in De Waagh, en is dan één van het team: “Het is belangrijk om ook hetzelfde werk te doen als de mensen die je hebt aangenomen, zodat je weet hoe het werk voor hen is. Daarnaast toon je ze dan dat je er niet vies van bent.” Op deze manier zal je personeel zich nog gemotiveerder voelen om hard aan de slag te gaan.

tips horecaondernemers

Het personeel van Bistrobar Berlin voor het toepasselijke “Ich bin ein Berliner”

5. Investeer in je personeel

Schat je medewerkers op waarde, want je hebt ze niet voor niets nodig om je zaak draaiende te houden. Frank Goossens benadrukt: “Verzamel de juiste mensen om je heen voor de vlakken waar je zelf minder van weet.” Daarnaast beklemtoont Bas Hoebink van het Hoofdkwartier Horeca Nijmegen dat je je medewerkers “proefsessies, trainingen en bedrijfsbezoekjes” moet laten doen, zodat ze kunnen groeien in hun werk. Zodra werknemers namelijk meer weten van de gerechten en dranken die ze serveren, zullen ze deze veel beter kunnen verkopen én hier een stuk meer lol in hebben. Voor deze reden hebben wij bij JAM! de JAM! Academy opgestart, waar onze medewerkers allerhande horecatrainingen online kunnen volgen.

6. Wees iemand waar mensen graag voor gaan werken

Een goede baas zijn, wat houdt dit nu precies in? Volgens Harm van Oijen is dit iemand die zichzelf blijft: “Wordt niet iemand die naast zijn schoenen gaat lopen.” Uiteraard gaat dit punt hand in hand met tip nummer twee, alleen houdt het nog iets anders in. Het gaat er namelijk niet alleen om dat je interesse toont in je medewerkers, maar dat je ze ook complimenten geeft voor hun goede werk. “Ik vond het zelf altijd fijn om een prettige relatie te hebben met mijn baas, dus probeer ik zelf ook aardig gevonden te worden. Natuurlijk benoem ik dingen als ze niet goed gaan, maar ik zeg het ook zeker als ze wél goed gaan,” aldus Bas Hoebink.

tips horecaondernemers

Bas Hoebink in The Black Fox: zijn slagerij én vleesrestaurant

7. Geef je medewerkers ook dagen vrij

Het idee dat een horecamedewerker elk weekend en elke feestdag op de werkvloer moet verschijnen, altijd standby staat en standaard veel overuren draait is volgens Bas Hoebink irreëel: “Dan prijs je jezelf de markt uit.” Het is dus belangrijk om de overuren van je personeel uit te betalen en ze de mogelijkheid te geven om het weekend vrij te nemen.

tips horecaondernemers

Bij Beij Ons schenkt Rosmarijn niet alleen een hoop speciaalbieren, maar ook een goede kop koffie

Moeite met personeel vinden? JAM! kan helpen

Inmiddels doet JAM! de HR voor 175 horecaondernemers. Voor een flink aantal van onze klanten zijn twee van onze medewerkers ook fulltime personeel aan het recruiten. Bekijk hier al de huidige externe vacatures die wij voor onze relaties hebben uitstaan. Stuur vooral een mail naar paul@jamhoreca.nl als je hier meer informatie over wenst te krijgen.

Ben je benieuwd welke horecaondernemers zich nog meer bij JAM! hebben aangesloten? Bekijk dan onze klantcases, volg onze social media pagina’s (FacebookInstagramLinkedIn) en vergeet vooral niet onze blog-pagina te checken. Hier zetten we geregeld onze klanten in het zonnetje!