Blog

bezoeker.app

Paul Bergsma

Oplossing registratie van gasten in horeca tijdens corona

We schreven al in een eerder artikel dat bezoekers van horecagelegenheden sinds 10 augustus bij aankomst hun contactgegevens dienen te registreren. Hierdoor is het voor de GGD mogelijk om deze gegevens op te vragen en te gebruiken voor bron- en contactonderzoek. Voor horecazaken zijn de aangescherpte registratie regels voor gasten die het kabinet vorige week aankondigde prima werkbaar. Dat laten horecazaken en vakverenigingen weten na een rondgang door persbureau ANP. Wel zijn er nog vragen in hoeverre de privacy van gasten waarvan hun contactgegevens worden bewaard, gewaarborgd is. “Hoe zit het dan met de privacy van de gasten?” blijft dus een terugkerende vraag bij deze nieuwe regelgeving. “Op die antwoorden zitten we nog te wachten”, zegt voorzitter Robèr Willemsen van branchevereniging Koninklijke Horeca Nederland (KHN). 

Lees meer
Horeca-ondernemers tips corona

Wieteke Vonk

6 tips van horeca-ondernemers die tijdens corona daadwerkelijk helpen

Het mag duidelijk zijn: voor iedereen is het steeds moeilijker om de dagen corona-proof door te komen. Na maanden van quarantaine waarin je door alle corona-nieuwsberichten scrolde, voelt het nu éxtra goed om op een terras een drankje in de zon te drinken. Men zoekt elkaar langzaam aan weer op. Door alle gezelligheid schiet het afstand houden hier logischerwijs bij in. Toch stijgt het aantal coronabesmettingen weer, wat leidde tot de persconferentie van 6 augustus. De conclusie? We moeten als Nederlanders toch weer wat meer op gaan passen. Maar hoe maak je dit nou concreet in je restaurant, bar of café? We hebben vijf horecatips van ondernemers voor je die daadwerkelijk het verschil maken.

Lees meer
corona horcazaak

Paul Bergsma

Moet jouw horecazaak sluiten als er gasten besmet zijn geraakt met corona?

De taal van Mark Rutte en Hugo de Jonge in de persconferentie van 6 augustus over corona was duidelijk: ‘Het virus is bezig aan een gevaarlijke opmars.’ Het aantal coronabesmettingen stijgt in de laatste weken behoorlijk, wat tot een strenge waarschuwing voor het Nederlandse volk leidde. In de afgelopen paar weken sloten een aantal horecagelegenheden in de hoofdstad voor twee weken hun deuren vanwege besmettingen. Ook burgemeester Aboutaleb van Rotterdam voelde zich genoodzaakt om drie cafés en een sportkantine tijdelijk op slot te zetten. De versoepelingen van juni worden deels teruggedraaid in de horeca – het is een maatregel die veel horeca-ondernemers al aan zagen komen. De persconferentie heeft op sommige vlakken voor duidelijkheid gezorgd, maar toch resten er ook vragen. Wat gebeurt er namelijk precies op het moment dat er besmettingen hebben plaatsgevonden in een horecazaak? Hier is geen eenduidig antwoord op. Daarom sprak JAM! met onder andere onze vaste advocaten bij Poelmann van den Broek, die er een helder antwoord op geven.

Lees meer
Indy ontmoet het JAM! team

Wieteke Vonk

Ontmoet het JAM! team: HR Assistent Indy

De afgelopen tijd zijn er voor JAM! veel dingen veranderd. Vorig jaar begonnen we met een nieuw en groter kantoor op het Rokin. Daarna werd bekend dat de WAB zou intreden, waardoor wij onze service hierop hebben aangescherpt. Het gros van dit jaar werkten we thuis vanwege het coronavirus. De pandemie had uiteraard nog veel meer gevolgen: door de horecasluiting waren er talloze online meetings en telefoontjes tussen collega’s, klanten en medewerkers. Bovendien is ons team uitgebreid van 11 teamleden in januari vorig jaar naar 24 in juli 2020, en daar stopt het niet! Daarom vinden wij het belangrijk om het JAM!-team in de kijker te spelen – dan weet jij ook met wie je te maken hebt. Wij zijn er namelijk op gericht om jou een zo persoonlijk mogelijke service te verlenen. Deze keer is de beurt aan de 25-jarige Indy uit Zaandam, die bij JAM! werkt als HR Assistente.

Lees meer

Wieteke Vonk

Bistrobar Berlin en Bankoh serveren exclusief vijfgangendiner in Nijmeegse Papierfabriek

Vanaf 20 juli gaat het van start: het grootste pop-up restaurant dat Nijmegen ooit gekend heeft. Evenementenorganisator Bas Berden van 024 Events sloeg de handen ineen met de eigenaresse van de voormalige Papierfabriek, Chantal Peters. Het resultaat? Zes verschillende Nijmeegse restaurants nemen elk één of twee weken het roer over om honderd gasten op gepaste afstand te serveren onder de titel Proefdruk Nijmegen. Te beginnen met Bistrobar Bankoh en Bistrobar Berlin, die onder leiding staan van JAM!’s klant Frank Goossens. Chef Fedor Kok geeft de culinaire invulling aan het menu, dat tot en met 2 augustus op de kaart staat. ‘We willen the best of both worlds, met vijfgangendiners voor vijf tientjes,’ aldus Frank.

Lees meer
Sergeant Peppers Horecabrains

Wieteke Vonk

Geen personeelskosten tijdens NOW-periode met horeca personeelspartner JAM!

Vanwege het coronavirus moest alle Nederlandse horeca sluiten op 15 maart. Het bleek het startsein voor een onzekere periode voor iedereen. Als Preferred Supplier bij HorecaBrains heeft JAM! een samenwerking met o.a. de horecazaken Sergeant Peppers, Renato’s Amsterdam, Benner Groep en Las Rosas. Het was voor ons het allerbelangrijkste om voor hen en onze andere 285 klanten de doorbetaling van alle medewerkers te regelen en hierbij onze stappen te communiceren met klant en medewerker. Dat bleek een grote klus, aangezien er bijna elke dag nieuwe informatie naar buiten kwam – denk maar aan de plotselinge Noodmaatregel Overbrugging Werkgelegenheid (NOW) 1.0, NOW 2.0 en de Tijdelijke Overbruggingsregeling voor Flexibele Arbeidskrachten (TOFA). Toch is JAM! met alle HorecaBrains-klanten deze horecasluiting doorgekomen. We delen graag hoe dit is gegaan.

Lees meer
coronacrisis ron gastrobar

Wieteke Vonk

Lichtpuntjes tijdens corona: Michelinster-waardige dinerbox tot aan dubbele omzet

De horeca heeft zich tijdens de coronacrisis bijzonder snel aangepast aan de nieuwe regelgeving. De afgelopen maanden was het alleen maar mogelijk om bestellingen op te halen of te laten bezorgen. Voor sommige van onze klanten was dat al business as usual, maar de meeste zaken ondergingen een transformatie van 180 graden. Het is zonder meer een zware periode geweest, maar toch zijn er nog een paar lichtpuntjes in deze crisis. Van Michelinsterwaardige dinerboxen aan huis tot aan een verbazingwekkende verdubbeling van de omzet; het is een periode die geen enkele horeca-ondernemer ooit zal vergeten. Hoe verging het ze de afgelopen tijd? En hoe bereiden ze zich voor op de horeca-opening die eraan zit te komen? JAM! ging bij een aantal klanten in Amsterdam langs om te weten te komen hoe zij deze crisisperiode beleven.

Lees meer
coronacrisis Brouwerij Troost

Wieteke Vonk

Hoe JAM! zijn klanten door de coronacrisis heen helpt

Op 15 maart werd aangekondigd dat alle horeca in Nederland moest sluiten naar aanleiding van het coronavirus. Het bleek het startsein voor een onzekere periode voor iedereen. We hebben hierdoor het spreekwoordelijke vliegtuig moeten bouwen terwijl het opsteeg. Daarom nemen we je graag mee in hoe JAM! al zijn klanten door de coronacrisis heen sleept. Nadat de Noodmaatregel Overbrugging Werkgelegenheid (NOW) werd geïntroduceerd, uitten veel horeca-ondernemers in de media hun onvrede over de opzet van deze regeling. Er bleek in veel gevallen nog een gat te zijn van 25 procent ongesubsidieerde loonkosten. Voor al onze klanten hebben wij deze kosten kunnen reduceren tot nagenoeg 0 procent. Door mailings en individuele gesprekken konden wij iedere klant hierover informeren, waardoor zij zich niet hoefden te verdiepen in de NOW. Daarnaast werden alle medewerkers op de hoogte gehouden van hun exacte situatie – voor zover dit mogelijk was. Doordat alle zorgen over de personeelskosten van onze klanten wegvallen, komen zij deze crisis hopelijk zonder kleerscheuren door.

Lees meer
gesha coffee

Wieteke Vonk

Gesha Coffee gaat door tijdens horecasluiting: ‘Slapeloze nachten hebben we niet’

Ze waren net elf dagen geopend en moesten vanwege de coronacrisis hun deuren weer sluiten; het overkwam vriendinnen Rose van Asten en Christina van Es met hun zaak Gesha Coffee in Nijmegen. Twee dagen later lagen hun flyers met vernieuwd menu voor thuisbezorging al in de brievenbus van elke omringende bewoner. Met behulp van een toegewijde ontwerper en drukker konden Rose en Christina door met gas geven. De één met een passie voor koffie, de andere met een hart voor koken. En ze weten hoe de sector in elkaar steekt: ‘We werkten op ons veertiende al samen in de horeca, en toen zeiden we dat we ooit samen een zaak zouden starten.’ Hoog tijd dat we bij JAM! onze nieuwe klant een podium geven.

Lees meer